Geng

Korang mesti ade geng kan..alah macam group cam tu lah. Bukan maksud aku group yang tak berpaedah tu, camno nak terang ni. Ala korang paham, buat-buat tak paham lak cepuk kang!! Bila cakap pasal..eh salah, bila taip pasal geng mestilah ramai ye dak? Paling tidak 5, biasanya lah, kalau 2 takkan panggil geng.. *garu kepala* So bila dah ramai-ramai macam-macam peel kan?

Nama je satu geng, tapi kadang-kadang mengumpat jugak antara satu sama lain. Orang ni kata yang ni, orang tu kata yang tu. Betol tak? Toksah nak membongak lah..den tau.. Depan-depan baik, konon kawan sehidup semati ha gituuu... Takdelah aku bertaip berdasar apa yang realiti bukan reka cerita.. Biasalah bila dah ramai-ramai tu kadang-kadang terrrrrr-sentap sedikit. Tapi bagi aku biasalah lepas tu huhahuha balik. Takde pun sampai nak tarik muka.

Dalam ber-geng ni, salah seorang mesti rasa ada yang tak puas hati..so kita akan bercerita kan kawan kita yang sorang lagi, dalam geng yang sama..betol? Sebenarnya itu amalan yang tak berapa nak baik. Mulut manusia ni kadang-kadang terrrr-lepas cakap, so terbagi tau kat empunya diri. Dah jadi gaduh...Tak baik ok sangat tak baik.

Aku kadang-kadang selalu jadi orang tengah, dan selalu jugak jadi orang tepi. Jadi orang tepi ni macam aku nyatakan kat atas lah, dok ngumpat kawan yang sama geng ni, pastu orang yang dengar cerita aku ni dok sampai kan kat tuan badan..OOOHHH NAAIISSSS.. Bahahahahaa itu awsemmm. Tapi bila aku berada orang tengah..aku TIDAK sekali kali mahupun dua kali sampaikan...Tak baik jadi batu api..

Bila orang luahkan kat aku pasal kawan kita..kita dengar je..kadang-kadang betol jugak apa kawan kita tu cakap, dia dah tak tau nak cerita kat sapa, so dia cerita lah kat kita..Tapi kita janganlah ambil kesempatan jadi gunting dalam lipatan, tu yang jadi peperangan. Manusia ni macam-macam perangai..kalau keadaan sekeliling kita ni kita tak boleh nak handle, macam mana nak kita nak handle yang lain.

Benda ni aku dah alami dari sekolah lagi, puncanya manusia jadi BATU API..kalau takde yang menyampaikan..tak jadi apa kan? Seburuk mana pun kawan kita..dia tetap kawan kita..andai kata semua kawan kita dah meninggal..yang kawan kita perangai buruk ni je yang hidup, kita akan cari dia jugak. Cubalah fikir mesti ada sikiiiiitttt je yang kebaikan yang dia ada, mesti ada, takkan semuanya buruk. Kalau semuanya buruk kita takkan kawan ngan dia dari dulu lagi kan?

Buruk mana pun kawan aku..aku tetap kawan dengan dia selagi aku tak dengar apa-apa cerita yang memburukkan aku..aku tahu mesti ade sekelumit kebaikan dalam diri dia..Kalau dia tetap nak cerita pasal keburukan aku kat orang lain go on..aku tak halang...Insyaallah pahala berpihak kepada aku.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...