Jangan Pakai Produk Collogen Plus Vit E

*sumber google*

Pengalaman sendiri aku pakai produk COLLOGEN PLUS VIT E  muka aku jahanam teruk, ye aku ulang TERUK. Rupa-rupanya produk ni ada mercury. Aku beli sebab member jual, yelah nak tolong member. Lagi satu sebelum aku beli, produk ni tengah meletop-meletop dekat pasaran. Banyak testimoni kata elok, bagus, berkesan semua. Entah macam mana aku ni boleh terpengaruh pulak, kalau tak sebelum ni aku cerewet bab produk muka ni. Aku pun belilah, beli online, masa tu penghujung tahun 2013, time tu aku praktikal.

Sebelum tu muka aku takda masalah, jerawat pun kadang-kadang je keluar, bila pakai pencuci muka sental lelama sikit kecut dah jerawat tu. Tapi sebab terpengaruh nak muka CERAH, GEBU dan LICIN aku beli produk tu. Arghhh bila ingat balik sakit hati dengan tindakan sendiri. So aku pakai lah untuk kotak yang pertama..mula-mula ok cuma krim dia aku tak sesuai muka rasa tak selesa sangat-sangat... Lepas tu aku stop krim dia, aku pakai sabun je. 2 3 bulan macam tulah aku pakai memang takda masalah, memang tak nampak kesan sampingan langsung. 

So aku teruslah pakai produk tu aku rasa mungkin serasi dengan muka aku. Satu hari tu jerawat keluar, then aku pakai sabun tu sental lah lelama konon akan kecut macam sebelum ni aku buat. Esoknya tak kecut jugak..malah makin lama makin besar dan jerawat tu takda mata..bagi aku..kalau jerawat takda mata ni lambat kecut. Aku dah risau dah apahal tak kecut-kecut jerawat ni. Yelah sebelum ni muka ok bila jerawat keluar tak kecut-kecut ni aku jadi risau.

Perempuan dengan jerawat adalah musuh ketat ok. Sambung lagi, aku tak rasa effect produk tu, dah berbulan pakai baru ada jerawat so aku fikir mungkin stress atau hormon tak stabil. Lepas tu jerawat mula keluar dengan pesat. Muka aku kalau keluar jerawat 2 3 ketul itu dah kes berat. Jadi bermulalah penderitaan aku pada awal tahun 2014. Jerawat tak henti-henti keluar, ni jerawat yang besar macam jerawat batu tapi takda mata. Allah je tahu perasaan tu...Masa tu aku kerja perlu berjumpa dengan masyarakat, so masa tu aku memang tak confident langsung. Aku down sangat-sangat.

Macam ni lah muka aku, jerawat penuh satu muka *sumber google*

Mana yang kenal aku semua tegur, "kenapa muka kau teruk sangat ni, dulu tak macam ni". Kau orang bayangkan setiap kali jumpa aku setiap kali tu lah kata muka aku teruk, teruk, teruk. Aku rasa nak menyorok tak nak keluar rumah. Setiap kali tengok cermin, setiap kali tu lah aku sedih. Mak aku cakap muka kau ni macam jerawat batu, dulu tak macam ni pun..  Setahun aku merana, sepanjang tahun 2014 tu, aku meratap kesedihan dengan muka aku ni. Sedara mara pun kata macam-macam. Aku pun tadah telinga je lah bila dikecam.

Aku ada jugak lah pakai produk lain nak pulihkan muka aku ni, dalam pada fobia tu nak tak nak aku kena cuba nak pulihkan balik. Mula-mula aku pakai balik pencuci muka yang aku pakai dari zaman sekolah lagi. Tulah gatal sangat tukar padan muka aku. T.T

Pakai dari zaman sekolah menengah, tapi aku perasan sekarang macam dah tak jual je kat pasaran


Aku pakai dalam seminggu macam tu memang takda perubahan langsung. Lepastu ada jugak 2 3 produk aku guna, tak ingat apa benda semua tak menjadi jugak. Kemudian sepupu aku perkenalkan satu produk ni dia kata kengkawan dia pakai semua berkesan, testimoni depan mata dia, aku pun beli siap pinjam duit ayah nanti bayar balik sebab produk tu mahal nokharom. Aku pakai sampai 2 kotak je..tu pun perubahan tak berapa sangat lah, kejap jerawat ni kecut jerawat lain pulak tumbuh. Lagi satu aku tak larat mahal gila menatang ni.

Aku suka krim malam dia sebab kalau letak banyak-banyak kat jerawat esoknya kecut *sumber google*

Perjuangan aku tidak terhenti di situ, aku cuba lagi produk lain. Target aku nak cantik sebelum konvo paling tidak jerawat kecut, hitam-hitam boleh tutup dengan krim. Aku beli lain lagi, memang aku gigih sesangat nak pulihkan muka. Aku beli yang ni pulak. Ada lah jugak perubahan tapi tak memuaskan hati aku. Habis je produk ni terus naik balik jerawat. Nasib baik masa konvo tu jerawat kurang, tapi tepek bedak tebal jugak lah masa tu...


*sumber google*

Aku pun dah pening serabut dengan aku tak dapat kerja lagi dengan muka macam hapa entah, pada awal tahun 2015 aku cuba produk Shaklee.. Pening nak cari duit mana..aku jual buku kesayangan aku, buku fixi yang limited edition punya tu.. Menangis aku bila nak pos tu..aku korbankan demi nak baik pulih muka aku ni.. So aku pun beli set kulit Shaklee tu.. Alhamdulilah berbaloi-baloi beli. Sekarang dah bulan 6 aku pakai produk tu,  muka aku beransur pulih cuma tinggal lubang-lubang. Aku bersyukur itu kira bagus sangat dah tu. Kita slow-slow lah ye dak.. 

Kepada wanita-wanita sana jangan terlalu obses dengan kecantikan..sebab kecantikan itu tidak kekal untuk selamanya..kalau Allah nak tarik bila-bila masa je..macam aku contohnya.. T.T. Berhati-hati memilih produk jangan hanya nak cepat cantik terus beli produk tu. Fikir untuk jangka masa panjang. Setahun aku merana setahun...bukan kejap tu lama.. Nak muka jahanam memang kejap, nak pulihkan balik tu Allah... Ok ambil iktibar dari pengalaman aku ni.



Bye

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...