Merdeka yang ke 55

Merdeka!!! Merdeka!!! Merdeka!!!! Kita dah merdeka dah uollzz, uoollzzz dah ke belum? Berbangga aku duduk kat Malaysia walaupun kadang2 aku rasa macam duduk dekat indon, pakistan dan sewaktu dengannya tetapi tak pelah, kau pergi mana2 kedai pun dia akan cakap bahasa melayu jugak takde pun cakap bahasa nepal. Ni nak habaq mai zaman sekarang zaman untuk dia (baca : najwa ketip) merdeka dah banyak makna, maksud aku setiap orang mempunyai pendapat sendiri tentang merdeka.

Zaman dolu2 merdeka maksudnya bebas dari penjajah, dah takde perang, dah takde pertumpahan darah, darurat semua tu. Bila tengok cerita Leftenan Adnan dengan Bukit Kepong tu, aku rasa ya allah aku bersyukur tak payah nak takut2 nak keluar rumah, takut dari komunis, tak payah risau kalau makanan kena catu, sekarang huh mati dek makan pulak, terlobih makan. Kau cakap je nak makan apa semua dapek, dulu ubi kayu tu lah habis sedap dah.

Isu politik pula, ermmm lantaklah fikirlah sendiri, bagi yang boleh mengundi kena lebih lagi berfikir. Mana yang baik, mana yang buruk, kaji dulu jangan dengar cakap orang saja. Kalau kita bertengkar perkara ni tak kan selesai sampai bila2.. Bersukurlah apa yang korang ada sekarang, korang kena tengok sikit negara2 jiran yang sepanjang masa berada dalam ketakutan, nyawa ibarat di hujung tanduk. Korang boleh lagi pergi detim kat tuti fruti dengan DSLR tergantung kat leher tu dengan aweks aweks korang tauuu, duduk kat Iraq Afghanistan jangan haraappp!!

Salam merdeka dari saya =)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...