Tak Sama

Setiap manusia lain-lain. Ada parut kat muka, ada tangan pernah patah, ada gigih serpih sebab jatuh. Lain-lain kan walaupun tuhan dah bagi elok dah tapi perkara nak jadi kita bukan mintak. Sama juga dengan kehidupan kita. Tak sama semua orang lain-lain mana boleh sama, takkan boleh. Ada orang bahagia, ada orang berduka, ada orang sentiasa stress, ada orang hidup sendiri. Atas diri kita nak rasa macam mana, kehidupan kau, engkau yang pilih. Tapi...itu semua kita mampu merancang tuhan yang menentukan, kalau dia tak kasi jadi macam A dia jadi macam B.

Aku nak cakap yang kehidupan kita ni tuhan bagi adil. Tapi yelah aku ni manusia yang lemah, kadang-kadang kau rasa tak adil apesal orang lain dapat aku tak dapat. Aku lupa nak cermin diri sendiri, tuhan bagi kat orang yang sepatutnya dengan ganjaran yang sepatutnya. Heh padan muka aku berjauhan lagi dengan tuhan sesuailah apa aku nak tak dapat. Dalam erti kata lain aku cemburu dengan kehidupan orang lain, padahal yang peritnya kita tak nampak, yang nampak hanya kegembiraan.

Wujud tak ungkapan tuhan bayar cash? Wujud. Sebab aku tengah rasa ni, peritnya tak terkata, sakitnya tiada ubat, pedihnya tidak dapat ditutup. Perlu tak aku mengalah? Aku tak nak berusaha lagi dah, perlu tak? Aku penat merangkak..merangkak dalam samar kegelapan. Termasuk lubang, tergigit serangga, terpijak kaca, tertikam manusia... Bila lah dapat merasa bertuah dan happy ending. Ada ke happy ending dalam kehidupan. Ending tu bermaksud mati, itu ending seorang manusia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...