Apa maksud Semundra

Semundra bermaksud semut besar. Aku dapat nama ni dari buku Sulalatus Salatin oleh A. Samad Ahmad. Buku sastera masa aku form 6 dulu. Best buku ni, macam-macam sejarah aku dapat tahu. Walaupun hakikatnya aku tak suka sejarah dari dulu lagi, tetapi buku ni lain dari yang lain, tak pernah buku sejarah aku habis baca, yang ni hingga muka surat terakhir aku baca. Lepas aku baca buku tu, aku rasa macam best jek nama semundra tu, macam unik. Dari situlah aku dapat nama semundra tu, untuk dijadikan nama pena aku sejak form 6 hinggalah sekarang... eceehh poyo jek kan nama pena bagai.

Antara petikan dalam buku tersebut.

"Adalah pada suatu riwayat Merah Silu pergi berburu, maka anjingnya bernama Si Pasai itu menyalak. Dilihat Merah Silu Pasai menyalak itu di atas tanah tinggi, seperti ditimbun orang rupanya. Maka Merah Silu naik di atas tanah tinggi itu, maka dilihatnya seekor semut besar seperti kucing; Maka tanah tinggi itu diperbuatnya akan tempat, dinamainya Semundra ertinya semut besar"






Sekian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...